De Website wordt ingeladen, even geduld a.u.b.

contenttop

 

De Levende woorden


We gaan ons nu richten op een aantal skills; namelijk, het veranderen van onze 'frequenties'. De derde dimensie van bewustzijn heeft hele rigide gedachte-vormen als: depressie, angst, haat, competitie. De hogere vierde dimensie heeft daarentegen hele luchtige gevoelens als: Blijdschap, compassie, zekerheid, kunnen, sierlijkheid. Om de driedimensionale gedachte-vormen te transformeren naar vierdimensionale ervaringen, dan hoeven wij alleen onze frequentie te 'verhogen'. We gaan straks verder hierop in hoe we letterlijk onze vibratie verhogen met een aantal oefeningen.

Als eerste wil ik beginnen met een analogie om zo de verschillen in frequentie en dichtheid van onze gedachte-vormen beter te omschrijven. Driedimensionale gedachte-vormen zijn te vergelijken met de wezens die in het diepste punt van de oceaan leven. De waterdruk op de bodem van de oceaan is heel hoog, er heerst een hoge densiteit. Wanneer wij een wezen die op deze diepte leeft naar de oppervlakte brengen, dan zal deze oplossen omdat het niet is gemaakt voor de lage densiteit aan de oppervlakte. Hetzelfde gebeurt ook andersom, wanneer wij een wezen van de oppervlakte naar de diepten van de oceaan brengen, dan zal deze onder de hoge druk samengeperst en vernietigd worden. Hetzelfde idee is van toepassing bij onze gevoelens, gedachten en emoties.

Zware negatieve gemoedstoestanden die we kunnen ervaren in de derde dimensie kunnen worden opgelost/getransformeerd wanneer wij onze frequentie verhogen en onszelf bewust in de vierde dimensie beleven. Maar op het moment dat we een luchtige positieve ervaring hebben en worden afgeleid door een negatieve ervaring, dan dalen we al snel weer af naar de 'bodem van de oceaan', oftewel: de derde dimensie. We ervaren dan weer een plakkerige, zware, rigide realiteit welke niet altijd zo makkelijk is om uit te komen. Je kent het wel wanneer je boos bent geweest of bent gekwetst... het is erg plakkerig in deze ervaring en niet zo makkelijk om uit te stappen, in tegenstelling tot een luchtige ervaring waar je je blij voelt. Luchtige ervaringen kunnen komen en gaan, ze zijn absoluut niet plakkerig en hier is een reden voor. Waar denk je dat je gedachten heen gaan wanneer je er een of meer hebt gedacht? Al je gedachten die je denkt gaan ergens heen, ze verdwijnen niet zomaar.

Waar blijven onze gedachten?

Je hebt vast wel eens meegemaakt wanneer iemand een totaal ongepaste reactie had. Er werd iets redelijk mild gezegd tegen deze persoon en hij/zij ontplofte toch uit in extreme boosheid of een andere ongepaste reactie. Je denkt dan misschien; “waar heeft die dan last van?! Zo erg was dat toch niet wat ik zei?”. Zulke overdreven reacties komen voort uit ons onderbewuste. Wanneer je plakkerige rigide gedachten hebt die bijvoorbeeld zijn ontstaan uit angst of boosheid, dan zullen deze gedachten zich verzamelen bij al je andere angstige en/of boze herinneringen. Je kunt het wel zien als een soort gedachtenbank. Vaak hebben personen als in het voorbeeld hierboven zoveel gedachten en emoties opgeslagen in hun onderbewuste, dat ze als het ware lopende tijdbommen zijn. Er hoeft maar een woord te worden gezegd die de 'trigger' vormt en... BOEM! Er ontstaat een kettingreactie van verleden opgestapelde gedachten en gevoelens die naar boven zijn gekomen waardoor er een hele hoge lading van elektriciteit en magnetisme ontstaat in deze persoon. Hierdoor kan hij/zij alleen nog uitbarsten als een vulkaan om de overbeladen kettingreactie los te laten. Vandaar ook het gezegde: “Dit is de laatste druppel!”, en kort erna volgt: 'kaboem!'...een emotionele uitbarsting. Ik gebruik nu een wat extreem voorbeeld, om zo een simpel beeld te schetsen van wat er gebeurt met de gedachten die wij dagelijks denken en waar ze heen gaan wanneer we ze hebben gedacht.

Tijdens ons leven hebben wij verschillende ervaringen in de derde dimensie welke wij verzamelen in ons onderbewuste. Deze driedimensionale ervaringen beïnvloeden ons constant in het dagelijkse leven. De opgeslagen gedachten en 'waarheden' van de derde dimensie zitten ons in de weg om de luchtige belevenissen van de vierde dimensie te ervaren. Alle opgeslagen ervaringen in ons welke ons vertellen dat we niet-OK zijn, zijn niet van onszelf. Het is voor ons onmogelijk om niet-OK te zijn. Het is alleen zo dat wij ons heel goed kunnen voordoen alsof we niet-OK zijn. Wanneer we ons voordoen dat we niet-OK zijn, dan heb je je eigen waarheid aan de kant geschoven voor de waarheden en andere bagage die we hebben aangenomen van anderen. Deze waarheden/bagage van de derde dimensie gaan om je heen nestelen en hebben zo'n langzame frequentie en hoge densiteit, waardoor het heel moeilijk wordt om jezelf op te laten stijgen naar een hogere innerlijke vibratie. Wanneer we ons dan toch bevinden in een vierdimensionale luchtige ervaring en we worden geconfronteerd met een plakkerige driedimensionale herinnering, dan vallen we per direct uit de luchtige ervaring naar de derde dimensie van bewustzijn. We ervaren onszelf dan niet meer in het nu en zijn uit ons centrum gestapt. Zoals we al eerder zeiden; 'De derde dimensie van bewustzijn is heel plakkerig en rigide'. Het is te vergelijken met het opstijgen van een luchtballon: wanneer je in een luchtballon zit en je wilt hoger, dan moet je wat gewicht loslaten en de ballon vullen met hetere lucht. Zo moeten wij ook onze 'bagage' loslaten en onze frequentie verhogen, willen wij de vierde en hogere dimensies in onszelf ervaren.

Nogmaals... (je zult merken dat ik dit vaak ga herhalen) op het moment dat wij ons hechten aan onze driedimensionale realiteit, dan belanden we in een vicieuze cirkel. We zijn dan constant bezig met het duwen en trekken van meningen, waarheden en oordelen van anderen. Door het geduw en getrek bouwen we een hele rigide muur van 'bagage' om ons heen. Deze 'muur' zorgt ervoor dat we 'door de bomen het bos niet meer zien'. We zien alleen nog de ruis van de buitenwereld en niet meer onze eigen intenties en waarheden, deze zijn namelijk helemaal vertroebeld, verbogen en verstoord. Wanneer je je niet bewust bent over je onbewuste dan wen je langzaam aan het geduw en het getrek. Ons rationele denken en emotionele lichaam worden dan overactief met het in stand houden van de 'waarheden' die we hebben geleerd over de buitenwereld. Het hebben van een goede opleiding en later baan, het hebben van een gezin en huis is voor velen een aangenomen waarheid en formule van geluk. Ze houden zich constant bezig om dit plaatje in stand te houden, en meestal niet alleen voor zichzelf... voornamelijk ook voor de mensen in de omgeving (ouders, vrienden, familie, collega's, etc.). Wanneer het in stand houden van dit 'plaatje' niet lukt of dreigt te mislukken, dan raken we al gauw gestrest. Het willen controleren en vast willen houden van een realiteit/plaatje/formule kost veel energie omdat het zoveel onnodige bagage met zich meebrengt. Gelukkig is er ook een korte weg om al deze bagage snel en makkelijk los te maken... en dat zijn 'de levende woorden'.

We gaan nu een nieuwe skill oppikken welke iedereen in zich draagt, alleen wordt door velen weinig tot geen aandacht gegeven aan deze vaardigheid. We geven je als eerste een introductie van de zeven levende woorden. De woorden zijn dus niet alleen tools maar voornamelijk skills/vaardigheden die op elk moment in je leven zijn toe te passen.

Laten we ons als eerste weer aarden en in ons centrum van het hoofd stappen. Dus, observeer jezelf nu vanuit het centrum van je hoofd en controleer of je aardekoord er nog zit. Wanneer je het koord observeert, verwijder dan het koord en plaats een nieuwe (dat werkt altijd heel verfrissend). Tijdens het aarden van jezelf, zorg er dan voor dat je ook de circulaire adem toepast. De ademhaling helpt ons om in het hier en nu te blijven en dat je focus rustig en scherp is. Dit helpt bij het opnemen van nieuwe informatie.


De Citroen

Doe je ogen eens dicht en stel je voor dat je een citroen in je handen hebt. Bekijk de citroen met je innerlijk oog en probeer zoveel mogelijk details te zien: De felle kleur geel, de huid van de citroen, de geur, etc. citroenStel je nu voor dat je de citroen hebt gepeld en er een hap van neemt. Terwijl je visualiseert dat je een hap neemt uit de citroen, probeer je dan ook zo goed mogelijk voor te stellen hoe het smaakt. Door het visualiseren van de zurigheid van de citroen, zul je merken dat je smaak pupillen worden geactiveerd en misschien heb je het zo goed gevisualiseerd dat je er van gaat watertanden. Vergeet niet, je kunt dit niet fout doen. De reden dat ik je deze visualisatie laat doen is om te laten zien hoe wij ook de 'skills' en tools moeten visualiseren wanneer wij er gebruik van maken. We moeten de 'skills en tools' echt maken, maak er een belevenis van. Hoe sterker je visualiseert, des te effectiever de tools werken. Dus laten we vanaf nu met dit idee van visualiseren ook de levende woorden ervaren. In het geval het je moeilijk afgaat met visualiseren doe dan alsof je het kan. Het doen alsof geeft ons de vrijheid om te ervaren. Je zet jezelf dan los van het idee dat het moeilijk of niet mogelijk is.

 

Het veranderen van onze frequentie

Neem weer een aantal goede circulaire ademhalingen. Wanneer je je hebt geaard dan kunnen we nu een stap verder nemen. Doe je ogen dicht en breng jezelf terug naar een ervaring waar je je heel blij voelde. Bijvoorbeeld dat iemand een hele grappige mop vertelde, of een andere ervaring die je echt aan het lachen maakte. Neem gerust de tijd hiervoor. Probeer ook, net zoals in het bijten van de citroen, de ervaring heel sterk naar voren te laten komen. Als je het goed hebt voorgesteld, dan is de kans heel groot dat je nu aan het lachen bent, of in ieder geval een lach op je gezicht hebt. Blijf dit gevoel van blijheid vasthouden en probeer het te versterken. Plaats de verleden grappige situatie helemaal in het nu.

Houd nu de aandacht op je gevoel en blijf erin zitten. De volgende stap is om de herinnering van de ervaring welke je aan het lachen maakte los te laten, maar het gevoel te behouden. Dus laat de herinnering nu los en blijf in een blij gevoel. Oftewel, blijf in het centrum van je hoofd zonder je iets te herinneren maar behoud het gevoel van blijdschap. En... vergeet niet om te ademen. We hebben namelijk snel de neiging, wanneer we ons iets herinneren, om de adem te stoppen.

Als het goed is voel je je ontspannen en blij na deze simpele oefening. Wat we hebben gedaan is dat je een verleden situatie naar het 'nu' hebt gebracht en de gevoelens die daarbij hoorden ook NU ervaart. Emoties en gevoelens kun je alleen in het NU ervaren. Wat we ook hebben gedaan is onze frequentie veranderd. Misschien voelde je voordat we de oefening deden neutraal en nu voel je je, als je niet bent afgedwaald met je gedachten, nog blij.

Wanneer je toch bent afgedwaald van het blije gevoel, roep het dan weer op door je iets leuks te herinneren. Voel je weer happy, blijf even in dit gevoel zitten en vergeet niet te ademen.

Nu gaan we het 'happy' gevoel transformeren naar een gevoel van kunnen (Being Capable). Op het moment dat ik je vraag:”Kun jij je veters strikken?”. Dan ga ik ervan uit dat je antwoord “Ja” is. Dus stel je even voor dat ik je deze vraag nu stel: “Kun je je veters strikken?” (geef letterlijk antwoord op deze vraag), “Ja, dat KAN ik!”. Door deze belachelijk simpele vraag hebben we een gevoel in je opgeroepen van 'kunnen' (Being Capable). Kunnen is een heel hoog vibrerend woord. Het geeft je onder andere de ruimte voor creativiteit en ondernemen. Laat jezelf nu even het woord 'kunnen' ervaren. Leg je attentie op het gevoel van dit woord. “Kan jij je broek aantrekken?”, “Kan je de afwas doen?”, “Kan je je haar kammen?”, etc. Verzin een paar simpele vragen met dingen die je dagelijks doet en kan. Hoe voelt het? Blijf even een moment in dit gevoel zitten, zonder uit het centrum van je hoofd te gaan. Het gevoel van kunnen welke je oproept met deze simpele vragen is hetzelfde gevoel van kunnen bij wat moeilijkere taken zoals een instrument bespelen of iets dergelijks.

Als ik je nu vraag: “Weet je zeker dat je je veters kunt strikken?”. Dan kijk je me misschien aan met een beetje verbazing over deze absurde vraag en zeg je “Ja, natuurlijk weet ik dat ZEKER!”. Wanneer je deze zin uitspreekt, dan zit er het gevoel van 'zekerheid' aangekoppeld. Dit is het derde woord waar we nu even mee gaan spelen. Dus, probeer nu in dat gevoel te zitten: “ik ben zeker”(“I am certain”). Oftewel: “Weet je zeker dat je je veters kunt strikken?”, “Ja, dat weet ik ZEKER!”. Laat nu weer de gedachte van veters strikken los en voel alleen het woord 'Zekerheid'. Observeer jezelf wanneer je in dit gevoel van zekerheid zit. Ga je misschien meer rechtop in je stoel zitten? Misschien maak je je schouders nu meer los of iets dergelijks. Er is geen goed of fout. Het gaat om het gevoel van 'zekerheid'. Net als het woord 'Happy' (blijdschap) en 'Capable' (kunnen), hou ook op dit derde woord 'Certain' (zeker) je aandacht. Merk jezelf op wanneer je in dit woord zit. Wat voel en ervaar je in jezelf met het woord zeker?

Het kan heel goed zijn dat je merkt dat je uit het centrum van je hoofd valt wanneer je bezig bent met deze drie woorden. Dit komt omdat wij veel ruis hebben opgeslagen in ons centrum van het hoofd die er voor zorgt dat wij onszelf geen permissie geven om deze woorden te ervaren. In de derde dimensie is er geen ruimte en permissie voor luchtige woorden als: Happy, Capable en Certain (ik gebruik de Engelse taal voor deze woorden, omdat de woorden in het engels (in mijn ervaring) de gevoelens beter representeren)

 

Ascenderen

Als wij de woorden in ons oproepen zonder enige reden, dan maken we een soort korte weg naar de hogere frequenties in ons. We hoeven niet eerst onze bagage/ruis in ons te verwerken om zo een hogere dimensie in ons te ervaren. Je blij voelen zonder reden, zorgt er dus voor dat we rigide gedachte-vormen die we hebben verzameld tijdens ons leven laten oplossen zonder ze te verwerken. Net zoals de analogie met de wezens die diep in de oceaan leven ook oplossen wanneer we ze naar de oppervlakte brengen. ascentieWanneer je je elke dag even zonder reden, happy, capable of zeker voelt dan zal dit grote transformaties in je leven brengen. Je lost namelijk oude vastgeroeste waarheden op die je misschien al jaren met je hebt meegedragen. Het enigste wat jij hoeft te doen is dus je frequentie te verhogen door bewust in een of meer van de levende woorden te stappen. De derde dimensie waar we stress, angst, depressie, conflicten, onzekerheden, enzovoorts, enzovoorts ervaren is geen dimensie waar we aan vast zitten. Het is een optie om in de derde dimensie te leven, we zijn er niet aan verbonden. De levende woorden meesteren is een vaardigheid om bewust uit deze derde dimensie te stappen. Sommige mensen noemen dit ook wel Ascenderen. Alleen om te 'ascenderen' is er wel wat werk nodig, in tegenstelling dat velen beweren dat ascentie gewoon op een dag op je hoofd komt vallen en alles is dan happy en gelukkig. “Some assembly is required”; je moet er wel een beetje werk voor verrichten... De skills en tools helpen je om dit pad te bewandelen in sierlijkheid en meesterschap.


Capable, Certain & Happy

Een volgende oefening die we doen is met de eerste drie woorden welke we net hebben toegepast een constructie te maken. De constructie zorgt ervoor dat we de woorden gaan versterken. Ik ga ervan uit dat je in je leven het gevoel van Happy (gelukkig/blij), Certain (zeker) en Capable (kunnen) wel hebt ervaren.

  • Richt je aandacht nu weer op het gevoel van kunnen. Laat het gevoel door je heen stromen en blijf in het centrum van je hoofd. Dus, voel je Capable. Neem er rustig de tijd voor. Als hulp kun je weer de simpele vraag stellen: “Kan jij je veters strikken?”, “Ja, dat KAN ik.”.

  • Als ik nu aan je vraag: “Weet je heel zeker dat je je veters kan strikken?” Dan is het antwoord: “Ja, dat Kan ik Zeker.”. Nu hebben we het woord Certain (kunnen) toegevoegd aan de vraag. “Dus je weet Zeker, dat je het Kan?”, “Ja, ik ben er Zeker van dat ik het Kan.”. Op dit moment ervaar je twee woorden tegelijkertijd. Capable en Certain. Probeer in deze beide woorden te zitten zonder je aan iets te hoeven herinneren. Als je weer afdwaalt met je attentie roep dan de ervaring weer op door enkele vragen aan jezelf te stellen.

  • Nu ga ik ervan uit dat je je in het verleden ook wel blij hebt gevoeld. Wanneer ik nu vraag: “Kun jij je happy voelen?”, dan is het antwoord: “Ja dat kan ik.”. “Weet je zeker dat je je happy kan voelen?” Ja ik ben er Zeker van dat ik me Happy Kan voelen.”.

  • Activeer nu in je het gevoel van Happy. (I am Certain of being Capable to be Happy).

Deze simpele oefening laat je zien hoe makkelijk het eigenlijk is om onze innerlijke vibratie te verhogen. Het laat ons ook zien dat we met de combinatie van woorden elk woord ook weer versterken. We hebben in één zin een constructie gemaakt van drie hoog vibrerende woorden. Iedereen voelt zich wel eens Capable, Certain en/of Happy, maar waar het omgaat is dat we dit nu Bewust toepassen. Dat is ook waar Alchemie voor staat. Het veranderen van 'Lood naar Goud'. We veranderen de frequentie van gedachten, we kiezen een intentie en passen er de elementen van liefde aan toe (de levende woorden) en creëren zo ons gewenste resultaat. Deze levende woorden helpen je om de bagage van de derde dimensie op te lossen zonder er de moeite voor te doen om ze te verwerken met bijvoorbeeld een lange therapie. Dankzij de woorden is het makkelijker om welzijn en welvaart in het leven te realiseren en ons verder te ontwikkelen.

Limiterende gedachten als: “Ik kan het niet.”, “Dat is niet mogelijk.”, “Daar ben ik te oud voor”, “Het is mij niet gegund”, et cetera. Dragen een hele lage frequentie en een rigide structuur. Wanneer we onszelf richten op de hoger vierdimensionale woorden als Capable, Certain en Happy, dan is het onmogelijk voor ons om nog in een limiterende gedachtegang te verblijven. De wet van aantrekking verstaat geen woorden als Niet en Nee. De wet van aantrekking geeft je precies waar je je aandacht op hebt gericht. En hoe sterker je je aandacht op iets hebt gericht des te sneller het universum er voor zal zorgen dat jij het op je schoot krijgt gepresenteerd. De wet van aantrekking luistert naar onze innerlijke vibraties. Het kunnen veranderen van je frequenties van emoties en gedachtes is een grote vaardigheid in ons die velen zijn vergeten en/of geen bewuste aandacht geven. Oefen dagelijks met het veranderen van je frequentie zodat je het kan meesteren. Welzijn, geluk, sierlijkheid zullen dan dagelijkse belevenissen worden in tegenstelling tot de driedimensionale ervaringen als competitie, duwen en trekken, onrust, stress, enzovoorts.

 

Afsluiting deel 1

In het volgende hoofdstuk gaan we de rest van de levende woorden bestuderen. Voor nu geef ik het advies om eerst met Capable, Certain en Happy te spelen. Iedereen kan dit, iedereen heeft deze skill inzich. Het is ook helemaal niet moeilijk om van frequentie te veranderen, we doen dit namelijk de gehele dag door. Het enigste wat je hoeft te doen is je er bewust van te worden dat je het doet, en dan kun je zelf sturen welke frequentie je wilt ervaren.

Een belangrijke bewustwording die je misschien kunt maken tijdens het oefenen van de levende woorden is zoals ik al eerder vermeldde: We hebben GEEN reden nodig om ons Happy, Capable of Certain te voelen. Het is de derde dimensie waar we een groot deel van ons leven in hebben ervaren die ons de toegang tot deze levende woorden beperkt. In de derde dimensie hebben we altijd permissie nodig om ons OK te voelen. Maar deze 'waarheid' gaat niet op in de hogere vierde dimensie en de dimensies daarboven. In de hogere dimensies is er de ruimte om vrij te kiezen wat je ervaart. En wij mensen zijn niet gebonden aan de derde dimensie, wij kunnen onszelf opbeuren naar andere dimensies in onszelf zolang wij daar de keuze voor maken. Dat is onze vrije wil als mens. Het beoefenen van de levende woorden is dan ook de grote stap van verlossing uit de derde dimensie, doorheen de vierde naar de vijfde dimensie van ervaring en verder.

De Skills en Tools zijn heel simpel in toepassing en werking, maar vergis simpel niet met weinigzeggend/onbelangrijk.





 

bottomcontent