De Website wordt ingeladen, even geduld a.u.b.

contenttop

 

De Roos II - Shakespeare's Theater

 

shakespearIn het volgende deel van de roos gaan we het hebben over het 'theater' en je persoonlijke 'space'. Met het theater duidt ik op ons dagelijkse leven; de realiteit die wij instappen wanneer we 's ochtends wakker worden en weer verlaten als we gaan slapen. De vorige twee tools waren om je te ondersteunen in het neutraliseren van de ruis van het theater. De Roos I en het Aarde-koord, hebben voornamelijk hun kracht voor en na het ervaren van situaties waar je (nog) mee wordt/werd geconfronteerd. De Roos II is een wat meer dynamische tool. Deze tool helpt je om juist tijdens de dagelijkse confrontaties in het leven jezelf te kunnen waarnemen. Bijvoorbeeld, in een gesprek, discussie, vergadering, tijdens sport, een optreden, werk, et cetera. De Roos II helpt je o.a. in het kunnen onderscheiden van de waarheden van anderen en jezelf, wanneer je in een ervaring zit.

Laten we weer met een voorbeeld beginnen: Stel ik ben in een gesprek met iemand die een sterke mening heeft over mij en hierdoor is mijn stemming plots veranderd. De persoon had een oordeel over mijn capaciteiten; hij/zij vertelde mij dat ik niet slim genoeg was voor een bepaalde taak zonder eigenlijk een duidelijk argument. Maar toch geloof ik hem/haar, of in ieder geval het brengt een twijfel in mij over mijn eigen waarheid. Ik voel me ineens verward... De energie van de ander (het oordeel) heeft zich een plaats weten te vinden in mijn innerlijk centrum van waaruit ik de realiteit observeer. Hier kan het oordeel van deze persoon zich omvormen tot een rigide gedachte-vorm. De gedachte-vorm ontstaat als ik deze opmerking geloof en/of mij in twijfel brengt en er mijn attentie op blijf houden zonder het te neutraliseren. Uiteindelijk gaan we het oordeel dan ontkennen of raken we ervan overtuigt dat het de waarheid is, waardoor het in ons onderbewuste belandt. Wanneer ik niet het onderscheid kan maken tussen mijn eigen waarheid en de energie van een ander, dan ontstaat er altijd innerlijke ruis.

Laten we hetzelfde voorbeeld eens in een ander perspectief bekijken, zodat we een helder beeld kunnen krijgen over de toepassing van de Roos II. Ons mentale en emotionele lichaam bevinden zich als een veld om ons heen. Onze gedachten (elektrisch)  en onze emoties (magnetisch) vormen dan een elektromagnetisch veld die zich als een soort ei-vorm om ons heen bevindt. Dit veld wordt ook vaak ons 'aura' genoemd. Wanneer wij geen definitie hebben over waar ons persoonlijke-veld start en stopt, dan versmelten we ons onbewust in de aura's/velden van anderen. Een persoon die zich onbewust is van zijn/haar aura zal dus niet inzien of hij/zij wordt beïnvloed door zichzelf of door een ander. Het voorbeeld waar ik mij verward voelde door het oordeel, laat zien hoe ik mijn energie heb laten versmelten met de energie van een ander persoon. Mijn stemming was in eerste instantie goed, maar tijdens de confrontatie werd dit goede gevoel vervormd naar een gemoedsaandoening van minderwaardigheid en verwarring.

Ook wanneer wij empathie tonen voor iemand, is dit te vergelijken met het voorbeeld. Laten we onze gevoelens eens bekijken in kleuren. Stel je voor mijn stemming is goed, en mijn persoonlijk veld/aura kleurt zich bijvoorbeeld geel. Nu ben ik onderweg naar een vriend die zich niet zo lekker in zijn vel zit en zijn aura kleurt blauw. Wanneer ik arriveer bij deze vriend, dan begint hij te vertellen over hoe hij slecht hij zich voelt en hoe zwaar het leven is... Op het moment dat ik mij niet bewust maak van mijn persoonlijk veld, dan ga ik me met mijn aura inmengen in zijn aura. Ik ga me dan misschien zorgen maken en voel me genoodzaakt om hem op te beuren, waardoor ik me ga inleven in zijn situatie. Mijn vriend zal zich op dat moment misschien een stukje beter voelen, omdat hij zich heeft ingemengd met mijn veld. Op dit moment zijn onze aura's veranderd van kleur. In plaats van dat ik een gele aura en hij een blauwe heeft, hebben we nu samen een groen aura. Nu draag ik ineens een deel van zijn energie (depressie, ongelukkig) in mijn veld wat ik niet bewust zie. Het gevoel van deze kleur groen was niet waarmee ik mijn dag was begonnen, maar wel hoe de dag zich nu verder kan verlopen als ik me hier niet bewust van maak.

Wanneer we dit voorbeeld veranderen door het woord Empathie te vervangen met Compassie, dan krijg je hele andere eindresultaten. Stel ik kom aan bij deze vriend van mij en mijn aura is geel, ik voel me zeker en blij. De vriend daarentegen voelt zich ontevreden en somber, met de kleur blauw. Maar nu ga ik met hem een gesprek aan in de vorm van compassie. Ofwel, ik observeer mij zelf en hem, maar ik vermeng me niet met hem. Uit compassie blijf ik in mijn eigen energie staan, waardoor voor mijn vriend alleen nog twee keuzes zijn: Of hij laat zijn veld ook in geel resoneren of hij kiest ervoor om blauw te blijven. Het is alleen mijn vriend die de keuze kan maken, ik kan het niet voor hem doen. Eigenlijk wil deze vriend van mij ook heel graag zich voelen zoals ik mijn stemming is... alleen weet hij op dit moment even de weg er naar toe niet. Het beste wat ik dan kan doen is om in mijn waarheid te blijven staan en niet mijzelf in te mengen met zijn gevoel. Hierdoor is mijn aanwezigheid als een richtingaanwijzer die het pad van blijheid en geluk aanwijst. Wanneer ik me had ingemengd, zoals in het eerste voorbeeld, dan stap ik in empathie en is het pad die we eigenlijk willen bewandelen voor ons beide niet in zicht. Ik ben dan een stap 'lager' gegaan in gevoel en mijn vriend heeft niet bewust een keuze kunnen maken om zijn gevoel te 'verhogen'. Oftewel, we hebben dan onbewust een reactie met elkaar ervaren (het vermengen van aura's) i.p.v. bewust te hebben gekozen in welk gevoel we willen stappen.

Als je de intentie hebt om in compassie en helderheid door het leven te willen gaan, dan kan de Roos II hierbij van groot belang zijn. Je zult dankzij deze tool jezelf kunnen herkennen in het Theater. Dit zorgt ervoor dat je minder tot niet meer reageert in het dagelijkse leven, maar juist bewust keuzes kunt maken. In de volgende oefening zal ik de werking in details uitleggen.

 

Ons Aura


We gaan nu als eerst de definitie van ons aura bepalen.

  • auraSteek je arm recht voor je uit en draai je hand naar binnen met de handpalm naar je toe gewezen. Op dit punt is de 'grens' van je aura. Plaats op deze grens een roos.

  • Observeer deze roos vanuit het centrum van je hoofd. De afstand tussen jouw en de roos is waar je persoonlijke veld is. Alles achter de roos is het 'Theater'. Dit theater heeft niks met jouw te maken. Je observeert het alleen, je bent de getuige. Het theater is er om jouw te 'vermaken'.

  • De geplaatste roos kan 360 graden om je heen draaien van links naar rechts en boven naar beneden. Net als een elektron die om de kern van een atoom draait. Ga nu eens rond lopen met de roos observerend vanuit je centrum van het hoofd. Wat ervaar je? Blijf je makkelijker in je centrum? Wanneer je de roos als een elektron om je heen laat draaien, voel/zie je dan een soort van veld om je heen?



Deze volgende oefening is het beste uit te voeren met een partner. Als je geen partner hebt dan kun je dit misschien oefenen met bijvoorbeeld je huisdier of op straat waar je in contact kunt komen met anderen.

  • Gebruik als eerste de roos even niet. Ga ongeveer 5 meter tegenover je partner staan. Neem nu steeds een stap dichterbij totdat je zowat met elkaars neus tegen elkaar aan staat. Sta even stil bij elke stap die je neemt, zodat je jezelf kunt observeren wat je voelt. Wat voel je? Onaangenaam? Verlegen? Grappig of gek? Elk antwoord is goed.

  • Nu doen we dezelfde oefening alleen plaatsen jij en je partner allebei een roos op de grens van jullie aura's. Neem nu steeds een stap dichter bij. Blijf de roos observeren. Stop op het moment dat je merkt dat beide rozen elkaar 'aanraken'. Blijf staan en observeer alleen de roos. Laat je aandacht niet slippen in het veld van de ander. Ofwel, blijf aan jouw kant van de roos met je aandacht. Wat voel je nu? Ben je nog in je centrum? Voel je je meer op je gemak in vergelijking met zonder het gebruik van de roos?

  • Wanneer je nu nog een stap dichterbij zet, dan zul je merken dat jullie velden zullen gaan vermengen. Wat we dan doen is de roos 50/50 tussen jouw en je partner plaatsen. Je veld zal zich aanpassen en zich niet mengen met de ander. Neem weer een stapje dichterbij en houdt de roos 50/50 tussen jullie in. Doe dit net zolang totdat je weer zowat met elkaars neus tegen elkaar aanstaat. Het is heel belangrijk dat je je aandacht voor de roos houdt in je eigen veld. Wat voel je nu? Is het makkelijker om zo dichtbij te staan? Voel je je nog op je gemak?

Het oefenen van deze simpele techniek biedt je de gelegenheid om je eigen persoonlijke veld te leren herkennen en het theater om je heen te kunnen onderscheiden van jezelf. Wanneer wij ons bewust zijn over ons eigen veld en het theater, dan creëren we een ruimte om onszelf bewust in te kunnen waarnemen. We worden dan minder tot niet meer gestuurd door het leven. We kunnen op deze manier duidelijk onderscheid maken wie wij zijn en wie de ander is. Wanneer je gebruik maakt van de Roos II, dan is het belangrijk dat je je aandacht voor de roos houdt vanuit je centrum van het hoofd. Het veld is jouw persoonlijk krachtveld en alleen jij bent de gene die dit veld kan managen. Alles achter de Roos II is het Theater van Shakespeare om jouw te vermaken.

Kun je inzien welke vrijheid het geeft wanneer je dit platform voor jezelf hebt gecreëerd? Meningen, oordelen en waarheden die niet van jezelf zijn, herken je meteen en kun je er bewust voor kiezen of je er in mee wilt gaan of niet. De ruis van het dagelijkse leven zal geen invloed hebben op je wezen wanneer je je bewust maakt van je persoonlijke space. Oefen daarom zo vaak als je kan met deze tools, mits je zelfbewust je leven vormgeven. En onthoudt: Houdt je aandacht voor de roos niet erachter. Alles achter deze roos is niet jouw energie.



 

bottomcontent