De Website wordt ingeladen, even geduld a.u.b.

contenttop

 

Het Aardekoord


lighting treeNet zoals apparaten zich aarden via het stopcontact om te voorkomen dat er geen onnodige elektrische lading zich kan ophopen, zo hebben wij ook een aardekoord. Alleen zijn wij wel wat geavanceerder dan onze gemiddelde broodrooster/tosti-ijzer, et cetera. Het aardekoord helpt ons om onnodige ruis en gedachten uit ons te aarden.

Wanneer wij ons niet aarden dan hoopt zich onnodige energie in ons op. Zo kunnen gedachten die niet van ons zijn door ons hoofd heen en weer stuiteren, waardoor onze aandacht geen rust kan krijgen en voelen we ons of gestressed, ongemakkelijk, druk, et cetera.

Laten we nu als eerste het aardekoord creëren en daarna een verdere uitleg geven wat nu de functie is van dit koord.

 

aarden

  • Neem als eerste weer plaats in het centrum van je hoofd. En probeer vanuit deze plek te werken met de volgende oefening.

  • Observerend vanuit het centrum van je hoofd creëer je een lichtstraal vanaf je stuitje (puntje van je ruggengraat) naar het midden van de aarde. Dit is maar een kleine afstand (figuur rechts).

  • Visualiseer nu een 'derde arm'. Met deze arm pak je de lichtstraal vast bij je stuitje en trek je eraan om te voelen dat het allemaal goed vastzit. Maak de oefening echt, voel de sensatie van het trekken. Doe hetzelfde met de andere kant van de lichtstraal in de kern van de aarde. Trek ook hier weer aan het koord en voel de sensatie of het goed vast zit. (je hoeft niet perse een lichtstraal te visualiseren. Je kunt eigenlijk alles gebruiken wat goed voelt, bijvoorbeeld een draad, tak, waterval, et cetera.)

  • Observeer het aardekoord die je nu hebt gecreëerd en geef het koord het commando: "AAN." Het koord zal nu onnodige gedachtes uit je lichaam aarden. Ofwel, ruis wordt geleid naar de kern van de aarde waar het weer wordt geneutraliseerd. Laat het koord zijn werk doen. Het enigste wat jij hoeft te doen is het commando te geven en te observeren.

Wat observeer je? Wordt je kalmer? Meer present in het Nu? Is het makkelijker om in het centrum van je hoofd te blijven? Voel je enige sensaties, tintelingen? ... Elk antwoord is juist, je kunt dit niet fout doen.

Nu het tweede aspect van het aardekoord. I.p.v. gedachtes aarden kunnen we ook emotionele ladingen aarden. Dit doe je door een spoel te visualiseren om het aardekoord. Ofwel, wikkel een tweede draad/lichtstraal om je aardekoord heen. Geef ook deze spoel het commando:"AAN." Blijf vanuit het centrum van je hoofd observeren. Alle onnodige emotionele ladingen zullen zich van je aarden, en ook in een neutrale staat worden gebracht in de kern van de aarde.

Nu we deze oefening hebben gedaan, kunnen we het aardekoord in wat meer details gaan bekijken.

magnetisch electrischOnze gedachten zijn elektrisch, onze emoties zijn magnetisch. Je hebt vast wel eens zo'n grote magneet gezien die wordt gebruikt op bijvoorbeeld een autosloperij. Dit is eigenlijk een groot blok staal met daaromheen gewikkeld een elektrisch draad. Wanneer je het elektrisch draad één keer om het stalen blok wikkelt en er spanning op zet, dan ontstaat er een magneet met de kracht 1x. Wikkel je het tweemaal, dan wordt het een magneet van 2x, enzovoorts. Anders gezegd, hoe vaker je wikkelt hoe sterker de magneet. Dit is een goede vergelijking met hoe onze gedachten en emoties ook samenwerken.

Laten we een simpel voorbeeld schetsen om dit idee wat meer te verhelderen. Stel je voor ik ben op een feestje, ik voel me goed... Maar opeens wordt ik geconfronteerd met iemand die een opmerking maakt over mijn uiterlijk. Er wordt gezegd dat ik een rare neus heb en velen lachen om deze opmerking. Ineens is mijn goede gevoel omgeslagen naar een gevoel van belediging. En dezelfde avond na het feest ben ik thuis en denk ik nog na over dit incident. Ik voel me gekwetst en heb gedachtes als: "Heb ik echt zo'n rare neus?", "Heb ik misschien iets verkeerd gezegd?". "Mogen ze mij niet?", "Ik verdien dit niet!",enzovoorts. Op dit moment wikkel ik als het ware deze gedachtes om de kwetsende emotie heen, waardoor de emotionele lading steeds sterker en sterker wordt. Het gevoel van belediging wordt nog heftiger. Dit is te vergelijken met het blok staal in het voorbeeld waar je het elektrisch draad (gedachte) steeds vaker om het staal (emotie) heen wikkelt, waardoor er een sterkere magneet ontstaat. Als ik mijn aandacht op dit incident blijf houden, ik blijf erover piekeren, dan creëer ik uiteindelijk een zogenaamde rigide 'gedachte-vorm'. Gedachte-vormen zijn erg plakkerig, ze hebben een sterke aantrekkingskracht die het (in het geval van het voorbeeld) mij erg moeilijk maakt om mijn attentie van het incident af te houden.

Stel je voor ik heb het nog niet los kunnen laten dat deze opmerking over mij werd gemaakt. En dagen later volgen de gedachten mij nog steeds wat ik als erg storend ervaar. In vele gevallen gaan we dan in ontkenning. We proberen het incident dan weg te stoppen, zodat we er niet bewust mee hoeven te worstelen. Wat we dan doen is een soort van overeenkomst maken met ons onderbewuste. We maken de afspraak dat het gevoel van belediging niet meer in ons bewustzijn terecht mag komen. We plaatsen het 'achter' ons, in het onderbewuste.  Nu zal mijn onderbewuste ervoor zorgen, wanneer ik weer in een situatie terecht kom of kan komen die te vergelijken is met het beledigende gevoel, dat er een duidelijk waarschuwingssignaal moet verschijnen. Elke keer wanneer ik dan wordt uitgenodigd voor een feest, ontstaat er een onaangenaam gevoel in mij. Dit gevoel is het waarschuwingssignaal van mijn onderbewuste. Mijn onderbewuste gebruikt de ervaring uit het verleden en analyseert en filtert allerlei scenario's uit die kunnen gaan gebeuren wanneer ik een uitnodiging accepteer. Hierdoor ontstaan in mijn bewustzijn twijfel en/of angst die mijn keuzes zal beïnvloeden. Ik zeg misschien feestjes af of wanneer ik wel ga, dan kiest mijn onderbewuste een plek om te gaan zitten die verscholen is van mensen en/of ik ontwijk bepaalde personen op het feest, et cetera.

Dit voorbeeld schets een plaatje van de werking van gedachten en emoties wanneer wij deze niet bewust observeren. Gedachte-vormen die wij in ons onderbewuste hebben gestopt, beïnvloeden een heel groot deel van onze keuzes. Je onderbewuste maakt op deze manier dagelijks berekeningen wanneer je voor keuzes komt te staan. Vele (voor)oordelen, argumenten, waarheden die je uitspreekt en/of naleeft, zijn de uitkomsten van deze berekeningen die het onderbewuste heeft gemaakt. I.p.v. bewuste keuzes maken, ervaren wij dan onbewuste reacties. Veelal identificeren wij onszelf met de innerlijke stem die deze onbewuste reacties 'uitspreekt'. Hierdoor creëer je de illusie dat deze reacties bewuste keuzes van jezelf zijn.

Het aardekoord is een goede tool om gedachten en emoties die niet van jezelf zijn te aarden. Hierdoor is de kans op het vormen van rigide gedachte-vormen veel kleiner.

 

Oefening:

Observeer je aardekoord en ga eens wandelen op plekken waar mensen zijn. Probeer tijdens deze wandeling bewust in je centrum van het hoofd te zitten en observeer jezelf en de omgeving. Bekijk wanneer je een persoon passeert of aanspreekt, wat er in jezelf gebeurt. Val je uit je centrum? Verandert je instelling? Springen er gedachten omhoog? Oordelen, aannames? Als dit het geval is gebruik dan eens het aardekoord om deze gedachten en gevoelens te aarden. Wat observeer je nu? Wordt je meer bewust? Kalmer? Blijf deze vragen stellen aan jezelf. Deze vragen leiden je naar plekken in jezelf die je misschien al heel lang niet meer hebt bekeken...




 

bottomcontent